keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Pyhän Haudan ritarikunta - Maltan ritareitakin vaikutusvaltaisempi?

Jerusalemin Pyhän Haudan ritarikunta on Maltan ritarikunnan vähemmän tunnettu, mutta mahdollisesti jopa vaikutusvaltaisempi rinnakkaisjärjestö, jonka historiaa kuvaillaan sen Suomen kotisivuilla näin:

Ritarikunnan alkuperä

1. Pyhän Haudan Ritarikunta, jonka perustaminen perimätieto lukee Godfrey de Bouillon:in ansioksi, on luultavimmin saanut alkunsa Pyhälle Maalle 12. vuosisadalla Jerusalemin Latinalaista kuningaskuntaa puolustamaan matkanneiden ritareiden virkaan asettamisesta. Sen perusarvot ovat niiden ristiretkeläisritarien perintöä, jotka tulivat jäseniksi Pyhän Haudan vakinaisiin kaniikkeihin liittyvään maallikkoveljeskuntaan. Ritarikunta esiintyi alkulähteellään tyypillisten vanhojen kristillisten aateliuden piirteiden edustajana. Se sai inspriraationsa Pyhän Bernardin ”De laude novae militae” tekstissä esittämistä ihanteista, yhdistäen uskollisuuden ristiretkien henkeen ja ajatukseen. Ritarikunnan jäsenyydelle oli tunnusomaista, että siihen voitiin liittyä vain Kristuksen haudalla Jerusalemissa ja että jäseniksi hyväksyttiin ainoastaan paavin ja hallitsijoiden tunnistamat ritarit. 15. vuosisadan alkupuolella Ylin Piispa otti monimutkaisen tilanteen omiin käsiinsä ja antoi Ritarikunnalle selkeän ritarikunnan statuksen. Hän antoi Pyhän Maan Fransiskaaniselle Kustokselle oikeuden luoda ”Pyhän Haudan Ritarit”.

Ritarikunnan uusi perustaminen

2. Vuonna 1847, Paavi Pius IX perusti uudestaan Jerusalemin Latinalaisen Patriarkaatin ja uudelleenorganisoi Jerusalemin Pyhän Haudan Ritarikunnan. Uudesta Patriarkasta tuli Ritarikunnan Suurmestari. Ritarikunnan uusi asema antoi mahdollisuuden investoida Patriarkan nimissä uusia jäseniä myös Jerusalemin ulkopuolella. Paavi Leo XIII hyväksyi vuonna 1888 Patriarkan aloitteen, että Ritarikuntaan voidaan investoida myös daameja. Vuonna 1907 Paavi Pyhä Pius X otti itselleen Suurmestarin arvon, ja Patriarkasta tuli Suurpriori. Suurmestarin arvo palautettiin Patriarkalle vuonna 1928. Paavi Pius XII antoi Ritarikunnalle uuden perussäännön vuonna 1940 ja asetti sen Suojelijaksi kardinaalin. Vuonna 1949 Kardinaali Suojelijasta tuli Suurmestari ja Latinalaisesta Patriarkasta taas kerran Suurpriori. Vuonna 1977 Ritarikunta sai Paavi Paavali VI:lta uudelleen tarkistetun perussäännön. Tämä on pienin muutoksin käytössä nykyisen toiminnan ohjeena.


Kyse on siis ristiritkeläishenkisestä ritarikunnasta, joka ajaa katolisen kirkon etua Jerusalemissa omien sanojensa mukaan tietenkin vain hengellisessä mielessä, niin kuin Vatikaani ja sen ritarikunnat ja veljeskunnat aina. Kuitenkin esimerkiksi nykyinen Latinalainen patriarkka ja suurpriori Fouad Twal on sanonut hieman ennen vihkimistään näin (lähde):

Emme halua olla laillisia kerjäläisiä. En pidä tästä. Me tarvitsemme poliittisen näköalan.


Ritarikunnan nykyinen suurmestari on amerikkalainen kardinaali Foley ja suurpriori siis jordanialainen Fouad Twal. Roomassa toimii ritarikunnan Suurmagisterium, jonka alaisia ovat alueelliset käskynhaltijakunnat. Suomen käskyhaltijakunnan käskynhaltija on Lauri Gorski ja suurpriorina toimii vasta virkaan vihitty sitten 1500-luvun ensimmäinen suomalainen katolinen piispa Teemu Sippo.





Lisätietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_the_Holy_Sepulchre

http://www.chivalricorders.org/vatican/holysep.htm
http://troyspace2.wordpress.com/category/order-of-the-holy-sepulchre/
http://z10.invisionfree.com/The_Unhived_Mind_II/index.php?showtopic=20605




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti